الثلاثاء، 22 أكتوبر 2013

العســــــــــــــل زى مهو ليه فوايد للكبار ,, ليه كواااااااارث على الصغار




?كوني انثي  - العســــــــــــــل زى مهو ليه فوايد للكبار ,, ليه كواااااااارث على الصغار



كلنا عارفين فوايد العسل للكبار بس شوفوا بيعمل اية فى البيبيهات أقل من سنة
العسل مش لعمر اقل من سنة

واللى عمل الدراسات دى

الاكاديمية الأمريكية لطب الأطفال

لان للاسف مصر الدراسات فيها مش مفعلة .. يارب مصر تبقى احسن ان شاء الله


المهم فى ناس كتير بتقول العسل ربانى ومفيد والدكاترة بيقولو علية كويس للبيبهات (مش كلهم طبعا) بس للاسف هما دكاترة فعلا ممتازين فى صحة الاطفال بس فى تغذية الاطفال لا .. لان عندنا برضو مافيش دراسات عن التغذية وافية
انا طبعا نقلالكو الموضوع من



اللهم قد بلغت .. واطفالنا مش لسة هانجرب فيهم .. ومادام فى شك فى حاجة يبقى قلتها احسن .. ربنا يحمى اولادنا يا رب


وده المقال عن العسل...

قد يحتوى العسل على جراثيم والتى تؤدى إلى التسمم الغذائى ، ويوجد العديد من المناطق التى تزيد من احتمال ان يكون العسل من مسببات التلوث الغذائى والتى تكون ممثلة بشكل أعلى وهى الترية ّ!!!!!!!!
التربة تحتوى على تلوث جرثومى و بكتيريا , والنحل بستخدم الأزهار التى تنمو فى هذه التربة كغذاء له وايضا فالجراثيم المتواجده فى التربة تكون على اتصال جيد بخلايا النحل ، وبالتالي فإن الجراثيم تستطيع أن تلوث خلايا النحل بأنفسهم وبشكل جيد ، ويستهلك معظم العسل بشكل خام مبستر و بدون تعقيم او اشعاع ، ولذا فالعسل الخام والذي قد يحتوى على جراثيم تجعله اكثر عرضه للتسمم الغذائى لايجب أن يعطى للأطفال من هم دون سن 12 شهر او من هم دون العام .
فالبالغين يمكنهم أن يتحملوا التسمم الجرثومى بشكل أسهل من الأطفال ، والبالغين يستطيعوا تحمل ذلك وان وجد لأن لديهم أمعاء ناضجة قادرة على التحمل ، و أمعاء البالغين تحتوى على أحماض كافية للتصدى للبكتريا والجراثيم المسببة للتسمم الغذائي .
وعندما يصل الطفل لعمر السنة أو أكثر يحدث داخل أمعائه توازن من الأحماض ما يعادل ما تنتجه البكتريا التى تسبب التسمم الغذائى .

0 التعليقات:

إرسال تعليق